Citron och blåbärsbakelser!

 
Nu äntligen har jag lite tid över att skriva upp receptet på mina bakelser som jag bakade igår. Har haft riktigt fullt upp idag med skolstart på dagen för mig och sedan start på valpkurs med våran lilla Lyra. Citronkakreceptet
är taget från "Lyxiga cupcakes och läckra kakor". Har dock ändrat det lite så jag skriver som jag gör.
 
Bottnar
3,25 dl socker
3 ägg
rivet skal av 2 citronen
5,5 dl mjöl
1 1/2 tsk bakpulver
en nypa salt
2,5 dl mjölk
1 tsk vaniljpulver
200 g smält normalsaltat smör
 
Bärfyllning
300 g bär, jag använde 150 g hallon och 150 g blåbär (spara några bär till dekoration)
0,5 dl socker
1 rågad tsk honung. Ej flytande.
 
Fyllning och topping
3-4 dl grädde
1 tsk vaniljpulver
 
Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.
Mät upp mjöl, bakpulver och salt och sikta sedan ned det i en liten skål så att du har det klart till sen.
Smält sedan smöret, låt svalna och tillsätt mjölk och vaniljpulver.
Riv skalet från citronen. Vispa sedan ägg, socker och citronskalet vitt och ordentligt pösigt.
Häll sedan sakta i ca halva mjölk-/smörblandningen och sedan halva mjölblandningen under sakta omrörning. Upprepa direkt igen med resterande halvor och vispa till smeten precis går ihop sig.
Häll upp smeten i en smord och mjölad form, ca 22x32 cm, eller med bakplåtspapper. 
Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter tills kakan fått färg. Gör ett stickprov innan tar ut kakan, låt svalna och stjälp upp kakan efter ca 10 minuter.
 
Honungskokta bär
Sätt bär, socker och honung i en kastrull och låt det koka upp. Mosa gärna bären lite när de värmts upp.
Ta av från plattan och låt svalna något.
Sila sedan bärblandningen så du får bärsaften i en skål och sätt sedan bären i en annan. Både saften och bären ska användas så släng inget!!!
 
Ihopsättning
Använd en rund form av något slag, själv använde jag ett vinglas, och tryck ut runda bottnar från den svalnade citronkakan och skär dem sedan på mitten så du får en botten och en topp.
Ta saften från bären och häll med hjälp av en sked saften på bottnarnas "insidor" alltså inte på botten- eller toppsidan.
Sätt grädden i en sprits med stjärntyll och ta en av bottnarna och spritsa grädden i en cirkel längst kanten så ett hål bildas i mitten. Passa så att det inte blir för brett lager grädde, då ryms inte bären.
Fyll där efter igen hålet med bären.
Sätt på toppen och spritsa små "duttar på toppen". Dekorera sedan med bär och jag har även som ni kan se på bilden gjort vita marsipanblommor som jag målar på med lila ätbar färg.
 
Sedan är det bara att hugga in. Riktigt god blanding med lite surhet från citronen, söthet från honung och syrlighet från bären! Hoppas det ska smaka!
 
/ Anna-Maria
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hur gott som helst!

Mitt namn är Anna-Maria, 21 år och från Piteå. Jag älskar att baka så därför kommer jag här att lägga ut bilder och recept på bakverk i alla dess former, småkakor, cupcakes, bakelser, tårtor osv!

RSS 2.0