Apelsin Biskvi

 
Jag är säker på att det är fler än jag som älskar blandningen mellan choklad och apelsin och därför blev det idag
att  jag bakade biskvier med apelsinsmörkräm! En riktig godbit! Dessa är lätta att göra men lite pillriga, här kommer receptet.
 
Bottnar
300 g mandelmassa
1 äggvita
0,5 tsk äkta vaniljpulver
 
Apelsinsmörkräm
50 g mörk kvalitetschoklad, 70%
125 g rumstempererat normalsaltat smör
1 3/4 florsocker
1 tsk äkta vaniljpulver
1 äggula
Rivet skal av 1 apelsin
 
Topping
150 g mörk kvalitetschoklad, 70 %
 
Bra att ha
Spritspåse 
Stor rund tyll
 
 
 
Gör så här
 
Bottnar
Sätt ugnen på 175 grader.
Riv mandelmassan grovt och sätt den i en skål. 
Vispa tillsammans med äggvitan till smeten blandats ordentligt.
Fyll en spritspåse med massan och spritsa sedan runda bottnar på en plåt med bakplåtspapper. Har ni ingen sprits till hands går det bra att klicka ut smeten med en sked.
Grädda sedan dina bottnar i mitten av ugnen ca 15 min, tills bottnarna fått lite färg.
Ta ut plåten ur ugnen och låt bottnarna svalna lite inann du lossar och lägger dem på ett galler för att ytterligare svalna något.
 
Apelsinsmörkräm
Smält chokladen över ett vattenbad och låt den sedan svalna lite.
Vispa smör, florsocker, vaniljpulver, äggula och apelsinskal vitt och fluffigt.
Ta sedan den svalnade chokladen och vänd ner den sakta i blandningen och rör tills allt är blandat.
Sätt apelsinsmörkrämen i en sprits, också denna med stor rund tyll, och låt den sedan vila ca 10 minuter i kylen.
 
Ihopsättning
När dina bottnar svalnat helt och smörkrämen fått vila i kylen spritsar du sedan på smörkrämen på den släta sidan av dina bottnar. Spritsa gärna så att det bildar en liten topp.
Låt biskvierna vila i frysen 30-40 min så att smörkrämen stelnar något, annars är det risk att den åker av eller smälter när du ska på med toppingen.
 
Topping
Smält chokladen i ett vattenbad, låt svalna något, annars smälter smörkrämen.
Jag brukar sedan ta ett decilitermått (eventuellt fungerar ett lågt glas också), för att göra det lätt att doppa biskvierna, och hälla upp chokladen i detta.
Ta sedan dina biskvier och doppa topparna med apelsinsmörkrämen en och en i den smälta chokladen.
Låt chokladen rinna av något och förvara sedandin färdiga biskvi i frysen tills chokladen stelnat.
 
Sedan är det bara att avnjuta en riktigt god biskvi! Hoppas det smakar!
 
/ Anna-Maria
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hur gott som helst!

Mitt namn är Anna-Maria, 21 år och från Piteå. Jag älskar att baka så därför kommer jag här att lägga ut bilder och recept på bakverk i alla dess former, småkakor, cupcakes, bakelser, tårtor osv!

RSS 2.0