Födelsedags tårtor!

Hej igen! Har varit mycket nu senaste veckorna med skolstart, plugg osv. Men nu äntligen har jag lite tid över till att skriva lite och baka!
För några veckor sedan fick jag beställning av två födelsedagstårtor till Lilys 3 års kalas! Så himla roligt!
Efter massa pyssel och förberedelser så blev tårtorna klara och hämtade idag! 
Hinner inte skriva ut något recept nu, då det skulle ta hela dagen!! Men kan skriva lite kort om båda tårtorna!
 
Båda tårtorna är gjorda med 15 cm formar med höga kanter.
 
Rosetttårtan
 

 
Botten:
2 stycket chokladbottnar som du sedan delar i mitten så du får fyra bottnat.
 
Fyllning:
Fyll första lagret med hallonmousse.
Andra lagret med vitchokladfluff.
Tredje lagret med hallonmousse.
 
Spackel:
Spackla tårtan  jämt med vitchokladfluff.
 
Lock och dekor:
Jag har använt Dekorantfondant till lock och dekor, den är fantastiskt smidig att jobba med!
Jag valde att göra en rosett med lite band och prickar på denna tårta. Sugarpasten färgade jag med Squires Kitchen Cyclamen efter eget tycke.
 
 
 
Blomster-tårtan
 

 
Botten:
2 stycken vaniljbottnar som du sedan delar i mitten (innan du fyller dem) så du får fyra bottnar.
 
Fyllning:
Fyll första lagret med persokomousse
Andra lagret med hallonmousse
Tredje lagret med persikomousse
 
Spackel:
Spackla tårtan jämt med vitcholkadfluff eller persikomousse.
 
Lock och dekor:
Här har jag använt samma sugarpaste som tidigare och samma pastafärg.
Jag har även färgat sugarpasten i två olika nyanser, en mörkare och en ljusare till blommorna.
 
 
Det var väldigt roligt att göra dessa tårtor men väldigt mycket pyssel. Tänk på att förbereda i god tid!
Jag gör ofta så att jag dag ett gör botten som jag sedan fryser in, 
Dag två gör jag alla fyllningar och låter dem sedan stå över natten.  
Dag tre fyller jag tårtorna och gör dekorationerna.
Vill man kan man låta tårtorna stå och "gosa" ihop sig under nattet och sedan sätta lock och dekorera dagen där på.
 
Såklart behöver man inte göra det i så många steg. Det beror ju helt på hur mycket tid man har. Jag tycker det kan vara skönt att dela upp det så man inte behöver stå hela dagen i köket!
 
Hoppas det ska smaka!
 
/ Anna-Maria
 


Kommentarer
Gabbe

Bloggaaaaaaaaaaaaaa

2013-04-28 @ 21:08:01
URL: http://gabrielledegerman.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Hur gott som helst!

Mitt namn är Anna-Maria, 21 år och från Piteå. Jag älskar att baka så därför kommer jag här att lägga ut bilder och recept på bakverk i alla dess former, småkakor, cupcakes, bakelser, tårtor osv!

RSS 2.0